6 kwietnia 2025 roku podczas Międzynarodowych Targów Poznańskich (MTP) Beauty Vision LOOK 2025 odbyła się XXV Ogólnopolska Branżowa Konferencja dla Nauczycieli Zawodów Fryzjerskich.
To inspirujące wydarzenie w świecie fryzjerskiej edukacji w tym roku miało wyjątkowy wymiar i skupiło pokaźną ilość uczestników – 139 nauczycieli z 69 szkół z całej Polski oraz 120 uczniów! To rekord i innowacja. Jak to się stało?!
Od ponad 20 lat Zuzanna Sumirska (Wydawnictwo SUZI) organizowała konferencje przy pomocy MTP LOOK, aż stały się miejscem spotkań dla nauczycieli i mistrzów fryzjerstwa z całej Polski. Uczestnicy mieli okazję słuchać wykładów osób cenionych w branży, specjalistów ds. edukacji zawodowej, nauczycieli prezentujących własne szkolne projekty i znanych stylistów. Zawsze coś ciekawego, coś bieżącego, coś wyjaśniającego problemy jakie pojawiały się przez miniony rok w procesie nauczania czy podczas egzaminów. Nasze kongresy od początku były ważne dla środowiska nauczycieli, ponieważ tworzyły bezcenną możliwość spotkań osób z różnych stron Polski oraz możliwość wymiany doświadczeń. Każdy kto brał udział w kolejnych wydarzeniach wynosił z nich nową wiedzę i nowe perspektywy. Nauczyciele dowiadywali się ciekawych rzeczy z branży fryzjerskiej i związanych z nią obszarów oraz mogli podnosić swoje kompetencje potrzebne również do awansu zawodowego. Organizatorzy i prelegenci zyskiwali wiedzę o problemach i potrzebach z obszaru kształcenia we fryzjerstwie, co pozwalało opracowywać kolejne równie inspirujące spotkania.
W 2025 roku rocznicowa XXV Ogólnopolska Branżowa Konferencja dla Nauczycieli Zawodów Fryzjerskich odbyła się we współpracy z:
Wydawnictwo SUZI Zuzanna Sumirska (podręczniki szkolne)
Instytut Fale Loki Koki (nobilitacja branży fryzjerskiej i wsparcie edukacji)
Beauty Vision LOOK, Grupa MTP – Międzynarodowe Targi Poznańskie
CFF Czepczyńscy Family Foundation (wsparcie dobrych praktyk w rozwoju dzieci i młodzieży)
Omenaa Foundation (wspieranie edukacji dzieci i młodzieży).
Konferencja przebiegała dwukierunkowo. W Sali niebieskiej nauczyciele mieli okazję wysłuchać prelekcji profesjonalistów z branży, a w Sali zielonej Instytut FLK zorganizował zabawę edukacyjną dla młodzieży klas fryzjerskich. Kwietniowa innowacja nakreśliła nowy kierunek w doskonaleniu zawodowym nauczycieli. Nowa formuła dualnego wydarzenia budziła dużo emocji i ciekawość.
W wypełnionej po brzegi Sali Niebieskiej gości powitała Zuzanna Sumirska Wydawnictwo SUZI oraz Dorota Sielużycka – Prezes Instytutu FLK, którego fundatorem jest Waldemar Kotecki od wielu lat działający na rzecz rozwoju polskiej szkolnej edukacji fryzjerskiej.
Od lewej: Dorota Sielużycka, Zuzanna Sumirska
Na konferencji powitano gościa honorowego – Jana Stoppla, mistrza fryzjerstwa męskiego, międzynarodowego trenera i sędziego, założyciela i wieloletniego Prezesa Intercoiffure Polska, uhonorowanego Szablą im. Jana Kilińskiego – najwyższym odznaczeniem rzemieślniczym w Polsce.
Zuzanna Sumirska z Wydawnictwa SUZI, jak co roku mówiła o egzaminach. Omówiła praktyczne egzaminy zawodowe na poziomie kwalifikacji fryzjerskich FRK.01, FRK.02 i FRK.03 w kontekście pojawiających się błędów i tego, jak ich unikać. Najważniejsza dla nauczyciela jest świadomość potencjalnego problemu i wskazówki, które pomogą rozwiązać ten problem. W przeciwnym razie uczniowie będą popełniali zazwyczaj banalne błędy, których mogliby uniknąć, gdyby od początku zawodowej edukacji wiedzieli na co zwracać szczególną uwagę, a jak wiadomo „diabeł tkwi w szczegółach”!
Prezentacja Egzamin praktyczny bez tajemnic w kwalifikacjach FRK.01, FRK.02 i FRK.03 została opracowana na podstawie rozmów z wieloma egzaminatorami, którzy wskazywali najczęściej występujące problemy podczas praktycznych egzaminów zawodowych. Również nauczyciele przygotowujący uczniów do egzaminu końcowego zwracali uwagę na to, co staje się najczęstszą przyczyną błędu egzaminacyjnego. Są to:
* braki w podstawach geometrii, ważnej w kontekście tworzenia fryzur (rysowanie linii podziałów i omawianie form geometrycznych we fryzjerstwie jest ważne na każdym etapie kształcenia branżowego)
* zapominanie o zasadach bhp (w sytuacji stresu egzaminacyjnego przestrzeganie wszystkich zasad bhp schodzi na dalszy plan)
* problemy z prostymi podziałami włosów (często wynikają z braku spójności między kształceniem teoretycznym w szkole a kształceniem praktycznym u pracodawcy)
* nieznajomość terminologii zawodowej
* nieznajomość symboliki rysunków
* niewiedza z danego zakresu, czyli nieznajomość przebiegów technologicznych od kwestii związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy, przez zastosowanie niewłaściwych preparatów aż po błędy techniczne lub proceduralne podczas wykonania fryzury, czy to na główce fryzjerskiej czy też w formie projektu wykonanego na papierze (przy pomocy symbolicznych rysunków instruktażowych)
* brak skupienia lub braku umiejętności czytania ze zrozumieniem – niezbędnych podczas analizowania parametrów przedstawionych w arkuszu egzaminacyjnym
* pominięcie ważnych dla oceny egzaminu etapów wykonania zadania wynikające z niewystarczającej rutyny w wykonywaniu prostych czynności fryzjerskich, ale też z nieznajomości kryteriów weryfikacji efektów kształcenia albo z braku zrozumienia tych kryteriów
* brak spójności między kształceniem teoretycznym a kształceniem praktycznym, gdzie uczniowie przebywający na praktykach w salonach fryzjerskich uczą się innych rzeczy niż w szkole, a egzaminy są podporządkowane ściśle wymaganiom i zapisom podstawy programowej.
Na wszystkie powyższe punkty nauczyciele teoretycznej i praktycznej nauki zawodu mogą mieć wpływ korzystając z dostępnych źródeł: materiałów dydaktycznych i szkoleń oraz wsparcia profesjonalnych instytucji edukacyjnych działających na rzecz kształcenia branżowego, również w zakresie psychologii nauczania i zawodu. Odpowiedzią na te potrzeby jest m.in. program Stylisty Zdrowia pod auspicjami Instytutu FLK, którego celem jest podnoszenie kwalifikacji nauczycieli w branży fryzjerskiej i praca z młodzieżą. Szkolenia dla kadry i uczniów mają odpowiadać na zmieniające się oczekiwania rynku (pracodawców, klientów) w zakresie podstawy programowej w wersji podstawowej i ponadpodstawowej.
Kolejnym punktem kongresu było wystąpienie Ernesta Kawy z Instytutu FLK, instruktora, który w przejrzysty sposób zaprezentował i wyczerpująco opisał nowoczesne strzyżenie damskie na włosach półdługich. W czasie rzeczywistym Zuzanna Sumirska robiła rysunki instruktażowe strzyżonej fryzury na tablicach dydaktycznych ze schematami.
Ernest wykonał modne w 2025 roku strzyżenie opierające się na zróżnicowanych na obwodzie warstwach włosów zachowując przy tym bazową długość włosów i objętość idealnie podkreślającą kształt głowy. Coś między strzyżeniem Shaggy a Wolf cut, z asymetryczną grzywką wydłużającą się w prawą stronę. Ernest samo strzyżenie zaprezentował w innowacyjny sposób. Wydzielił 3 sekcje i strzygł w nich kolejno wybierane separacje pod odpowiednim kątem.
1. W trójkątnej sekcji grzywki pasma ukośnych separacji, równoległych do prawej krawędzi trójkąta, strzygł równolegle do separacji wcinając się w pasmo włosów wyczesane pod kątem 90° do linii opadania włosów/ 30-35° do płaszczyzny głowy (punktu krzywizny w danym jej punkcie)
2. W sekcji szczytu głowy i korony strzygł pasma poziomych separacji kompaktowo do stabilnego pasma pamięci o kącie 180° do linii opadania włosów/ 90° do płaszczyzny głowy w najwyższym jej punkcie
3. W sekcji boków i tyłu strzygł pasma trójkątnych i pionowych separacji do mobilnego pasma pamięci (od lewej do prawej strony) pod kątem 180° do linii opadania włosów/ 135° do płaszczyzny głowy, utrzymując włosy w palcach do strzyżenia pod tym samym kątem, jak w przypadku formy przyrastającej w kierunku konturów fryzury.
Dodatkową innowacją było to, że wydzielając sekcje góry i dołu ostro zakończoną linią z tyłu głowy, Ernest wydłużył ją w kierunku karku. Dzięki temu strzyżone pasma góry i dołu stworzyły piękny opadający wraz z krzywizną głowy zarys fryzury z warstw dopasowanych do kształtu głowy, wykończonej na ramionach lekką zasłoną z włosów o bazowej długości. Po prezentacji strzyżenia Ernest Kawa i jego modelka otrzymali gorące oklaski.
O współczesnej szkole zaczął mówić Damian Kupczyk z CFF Czepczyńscy Family Foundation. O uwadze i słuchaniu. O odczuciach. ŁUP! walnął pięścią w blat i sala zamarła! I tak zaczęła się jego opowieść o pierwotnych instynktach, które w nas drzemią. O lękach, o emocjach, o hormonach, o budowaniu relacji społecznych i ich braku wywołanym zmieniającym się otoczeniem, gdzie komórki i komputery zastępują kontakty międzyludzkie. W ostatnich latach tendencje te pogłębił czas pandemii spychając młodzież do pełnej izolacji, w obszar jednostkowych działań i silnego zaburzenia w wydzielaniu oxytocyny – hormonu odpowiadającego za relacje, nawet w kontaktach z milionami użytkowników mediów społecznościowych. Dlatego w szkołach coraz więcej mówi się o edukacji emocjonalnej, o nowej roli jaką nauczyciel przyjmuje na siebie w kontaktach z młodzieżą. Czy współczesny nauczyciel jest autorytetem dla swoich uczniów, czy potrafi ich zainteresować nauką?
Damian Kupczyk z CFF Czepczyńscy Family Foundation
Mamy XXI wiek, a nadal stosujemy komunikaty zamknięte, moralizujemy, podporządkowujemy, stygmatyzujemy: „robisz to źle, jesteś nieodpowiedzialny, nic nie umiesz”, blokując w ten sposób możliwość dalszej rozmowy. Nie uwzględniamy potrzeb i nie rozumiemy emocji młodego człowieka. Nie mamy na to czasu, a formalna dorosłość staje się dla nas wygodna. Czy jest konstruktywna czy destrukcyjna?
Dorastający uczeń jest labilny, charakteryzuje się skrajnymi emocjami czy nastrojami, za które go oceniamy. Ale czy nie powinniśmy oceniać zachowania zamiast emocji?
Damian Kupczyk chcąc przybliżyć nam ten problem zacytował słowa, które wykształciły i uformowały setki pokoleń, a jednak nie pamiętamy ich. To słowa z Biblii, 1 list do Koryntian 13:11: „Dopóki byłem dzieckiem, mówiłem jak dziecko, rozumiałem jak dziecko, myślałem jak dziecko. Lecz gdy stałem się mężem, zaniechałem tego, co dziecięce.” Dlatego obserwując młodzież powinniśmy widzieć kontekst, zrozumieć, że każdy z naszych uczniów ma własną tożsamość, a szkoła jest miejscem, która powinna pomagać mu ją budować i rozwijać. Nauczyciel we współczesnym świecie kryzysu wartości autorytetów sam musi być autorytetem. Powinien doradzać i zachęcać, inspirować uczniów do poznawania nowych rzeczy, powinien być otwarty i elastyczny na zmiany.
Dlatego w często zmieniającym się systemie edukacyjnym nauczyciel fryzjerstwa powinien otrzymać wsparcie, żeby pracować nad swoją osobowością, nad rozwojem kompetencji pedagogicznych i branżowych. Zdobyciem wiedzy i umiejętności nauczyciel sprawi, że w oczach uczniów stanie się niezaprzeczalnym autorytetem zdolnym z sukcesem kształtować postawy i rozwój młodych ludzi.
Wykład Damiana Kupczyka zrobił na wszystkich (w tym prelegentach) ogromne wrażenie. Pojawiła się chęć do kolejnych spotkań i rozmawiania o rozbudzaniu uważności.
Również o uważności w ramach programu Stylista Zdrowia mówił kolejny prelegent – dr hab. n. med. Maciej Nowacki, omawiając potrzebę uwrażliwienia przyszłych adeptów fryzjerstwa na skórę głowy i jej problemy. Bo wiele chorób skórnych, nawet tych najbardziej niebezpiecznych ma swój początek na owłosionej skórze głowy, na twarzy czy szyi. I pierwszą osobą, która może to zauważyć jest fryzjer. Dlatego powinien wiedzieć jak się zachować, jak porozmawiać o zaobserwowanych zmianach z klientką czy z klientem. Wiedzieć jak traktować problematyczną skórę podczas zabiegów fryzjerskich, a kiedy odmówić wykonania usługi i skierować klienta do dermatologa. Na co zwrócić uwagę. Dr Maciej Nowacki zaprezentował i omówił szereg obrazów schorzeń, które spowodowały, że osoby chore unikały wizyt u fryzjera ze wstydu, że mają „to coś” na głowie, co na pewno nie jest takie straszne, ale na wszelki wypadek należy to ukryć pod włosami.
dr hab. n. med. Maciej Nowacki
A przecież najważniejsze w leczeniu każdej choroby związanej ze zmianami na skórze jest wczesne rozpoznanie i diagnoza, a następnie odpowiednia pielęgnacja, która może i nierzadko powinna być ustalona z dermatologiem. Dlatego program Stylisty Zdrowia ma za zadanie przygotowanie nauczycieli i przyszłych fryzjerów do nowej rzeczywistości na rynku, gdzie negatywny wpływ środowiska zewnętrznego, przewlekły stres, rozwój wielu chorób i starzejące się społeczeństwo stwarzają potrzebę nauczania i funkcjonowania na rynku usług uważnych i świadomych fryzjerów.
Po konferencji nauczyciele mieli mnóstwo pytań o kolejne wykłady i kongresy trychologiczne.
Tymczasem w Sali Niebieskiej przywitał uczniów Tomasz Schmidt, który wraz z Sebastianem Karczewskim, Dorotą Grzelak i Bartoszem Bronowickim mówili o możliwościach rozwoju jako fryzjer.
Tomasz Schmidt
Od lewej: Sebastian Karczewski, Bartosz Bronowicki, Tomasz Schmidt, Dorota Grzelak
Było to preludium do filmu „Zawód przyszłości” Mileny Koteckiej w reżyserii Edgar de Poray o fryzjerach, którzy opowiadali o tym jak fryzjerstwo wpłynęło na ich życie? Dlaczego wybrali tą drogę? Czy fryzjerstwo to zawód przyszłości? Film wzbudził dużo pozytywnych emocji wśród młodzieży.
Po prelekcjach i filmie rozpoczęła się prawdziwa gra terenowa.
Każdy dostał tajne zadanie i musiał znaleźć odpowiedzi na wielu profesjonalnych stoiskach fryzjerskich. Młodzież w miasteczku fryzjerskim Fale Loki Koki oraz u innych zaproszonych wystawców biorących udział w zabawie, z zaaferowaniem szukała składów kosmetyków, działania substancji naturalnych na włosy, efektów jakie dają różne kosmetyki do stylizacji. Za prawidłowo rozwiązane zadania otrzymali upominki od:
Również nauczyciele na konferencji otrzymali zestawy do profesjonalnej pielęgnacji włosów i wiele materiałów edukacyjno-informacyjnych z zakresu fryzjerstwa.
XXV Ogólnopolska Branżowa Konferencja dla Nauczycieli Zawodów Fryzjerskich zakończyła się wielkim sukcesem i jest zapowiedzią przyszłorocznego wydarzenia XXVI OBKNZF na Beauty Vision LOOK 2026, o którym w odpowiednim czasie będziemy Państwa informować i przyjmować zapisy. Formuła będzie podobna do naszej rocznicowej konferencji. Dlatego już teraz serdecznie zapraszamy nauczycieli wraz z uczniami i cieszymy się na wspólnie spędzony czas pełen fryzjerskich niespodzianek.
Autor: Zuzanna Sumirska
Jako załączniki - materiały konferencji: prezentacja Zuzanny Sumirskiej oraz Damiana Kupczyka
Tym, którzy zapomnieli przypominamy. Korzystajcie ze strony indywidualnie. Treści ze strony nie wprowadzamy dalej do sieci internetu ani na inne pola eksploatacji bez zgody ich właścicieli. Publikacje, zdjęcia, rysunki mają swoich właścicieli, którzy je zrobili, narysowali, napisali i zastrzegli sobie do nich prawa. W razie czego piszcie - pomożemy jeśli coś Was zainteresuje.